Jak definovat pojmy kvalitní a moderní webdesign?

16. 07. 2015

Internetová prezentace může mít pro váš úspěch na internetu naprosto rozhodující roli. Pokud propagujete své služby, produkty, práci, měli byste vědět, že mnoho nových zákazníků můžete získat právě přes webové stránky, případně sociální sítě a další online média a zdroje. Ale pozor. Vaše webové stránky nebo další propagační kanály na internetu nejsou samy, mnohdy vám zákazník „uteče“ pouhým překliknutím myši na konkurenční web…

Kvalitní a moderní web

Možná se ptáte, jak úplný laik pozná, co je to kvalitní nebo moderní web? Tento článek vám pomůže se zorientovat v nejdůležitějších souvislostech. Dozvíte se, co všechno ke kvalitní propagaci na internetu patří, jak ji poznáte a na co si máte dávat při tvorbě zadání pro nový web pozor.

Nejprve si definujme, co je to kvalitní a moderní webdesign (pojem webdesign můžeme chápat jako synonymum k pojmu tvorba www stránek, přičemž toto odvětví IT neustále prochází velmi progresivním vývojem). Za kvalitní (nebo také komplexní) webdesign můžeme považovat ten, v němž se plně promítne povaha propagované firmy a jejích služeb nebo produktů. Web, který stěžejní prodejní a hodnotové principy komunikuje přesně a výstižně tak, aby se v nich cílová skupina zákazníků nebo návštěvníků vyznala, a aby v nejlepším případě provedla požadovanou akci = konverzi. Kvalitní webdesign se skládá ze spousty dílčích prvků, které dohromady tvoří funkční a harmonický celek. Všechny tyto prvky působí v užitečné symbióze, navzájem se neruší, naopak se velmi dobře doplňují. V mé praxi často hovořím o tzv. komplexitě webdesignu, kdy se firemní vizuální styl dokonale snoubí se stylem celkového webu a vyvolává v recipientovi zamýšlenou náladu podporující preferované čtení (záměr tvůrce webu / zadavatele webu). Kvalitní webdesign jde ruku v ruce s moderními technologiemi, propracovaností grafického designu webu (propracovaného neznamená co nejsložitějšího!) a se spoustou dalších souvislostí.

Modernost webu zase spočívá v tom, že se při jeho tvorbě akceptují nejnovější trendy co do uživatelského procházení (UX – User Experience) a technologického pokroku. Při dnešním překotném vývoji lze tvrdit, že modernost každého webu má datum expirace. Dříve či později se musí sáhnout k většímu či menšímu redesignu, aby byl web stále konkurenceschopný a jeho design odpovídal současné době a zvyšujícím se nárokům návštěvníků. Uživatel se na web může dnes již dívat ze třiceti palcové televize nebo svého iPhonu. Je vše na webu srozumitelné, dostatečně jasné a poutavé, aby to zaujalo třeba zákazníka, který jede v tramvaji a dívá se na váš web přes svůj malý mobilní telefon?

Často se proto můžete setkat s tvrzením, že web vytvořený před dvěma až třemi lety je již zastaralý, neakceptuje nejnovější trendy, které uživatelé internetu v současnosti vyžadují a jsou na ně zvyklí. V určitých situacích to může být pravda, někdy stačí i mírný redesign nebo obměna některé z částí webu. Technologie HTML5 a CSS3 třeba nabízí skvělé a moderní funkce jako je responzivní zobrazování, přehrávání videí, animace a pokročilé vizuální efekty, což neustále proměňuje náhled na to, co má moderní webdesign vlastně být.

Proto by se každý tvůrce webů, ať už je to nezávislý webdesigner na volné noze, webdesignové studio nebo reklamní agentura, měl nutně vyznat v aktuálních trendech a souvislostech, které se kolem internetových prezentací točí. Tvůrci často musí vyvinout velkou snahu v podobě účasti na konferencích, kurzech, studiu literatury nebo dokumentace k softwaru, aby nezaspali dobu. Nehledě na nákupy či upgrade nového software, školení svých zaměstnanců a dalších forem seberozvoje. Jako zadavatel zakázky tedy myslete na to, že určitá procentuální část z hodinové sazby každého dobrého webdesignéra je určena pro jeho neustálý rozvoj. Díky tomuto vývoji by mělo být zajištěno, že je tvůrce webu schopný svým zákazníkům nabídnout vždy optimální a moderní řešení.

Postup při tvorbě kvalitního a moderního webu

Při tvorbě webu je ideální držet se určitého procesu, který se osvědčil v praxi. Každý webdesigner postupuje trochu jinak, ale stěžejní prvky jsou vždy podobné:

  • Konzultace / workshop – sdělení požadavků, analýza potřeb, stanovení cílů webu, shromažďování a rešerše dostupných podkladů, předběžná tvorba nových podkladů. Na úplném začátku tvorby webu musí zákazník jasně formulovat své požadavky, a tvůrce je musí pochopit, často i usměrnit. Mimo jiné se v této fázi rozhoduje, zda se bude jednat o statické nebo dynamické stránky a které technologie se při tvorbě využijí.
  • Analýza cílové skupiny návštěvníků – analýza klíčových slov, hloubkové rozhovory s vybranými zákazníky, dotazníky, testování.
  • Tvorba UX drátěného modelu (wireframe) – hrubá skica s rozmístěním jednotlivých prvků pro nejdůležitější typy podstránek.
  • Copywriting – tvorba textů.
  • Tvorba grafického designu. Pro úspěšný web je grafické zpracování velmi důležité. Design se vytváří nejčastěji v grafických programech jako je PhotoShop či CorelDraw. Grafik již pracuje s drátěným modelem, s veškerými požadavky (např. na rozvržení struktury, požadované barevnosti, dodanými podklady jako jsou fotografie, logotyp, …). Po zhotovení se návrh prezentuje klientovi, případně opět vybraným zákazníkům. Po korekcích a schválení se může postoupit do fáze kódování prototypu. Pokud je součástí zakázky vytvoření nového logotypu, jeho tvorba předchází tvorbě grafického designu webu. Logo by mělo být perfektně šité pro vaši společnost nebo osobnost v podobném duchu s designem stránek.
  • Kódování grafiky do responzivní šablony v HTML5 a CSS3. Pro grafický návrh se poté sestavuje šablona, kde se připojí CSS styly, vytvoří se systém tvorby stránek, zvolí se vhodné nástroje. Důležité je navrhnout kód, aby byl tzv. responzivní – aby se web korektně zobrazoval podle rozlišení displeje, přes který se návštěvník na web dívá.
  • Implementace redakčního systému. Pokud jde o stránky dynamické (blogy, standardní firemní prezentace s administračním rozhraním), následuje programování ve skriptovacím jazyku PHP s použitím databází MYSQL. Často se dává přednost nasazení některého z redakčních systémů, například WordPressu. Redakční systém WordPress je vhodný pro dynamické internetové prezentace, v nichž lze veškerý obsah editovat přes administrátorské rozhraní. Uživatelé nemusí umět ani základy HTML ani programovat, veškeré textové úpravy probíhají přes editor podobný prostředí MS WORD. Například WordPress umožňuje bez nutnosti programování mnohé pokročilé funkce, třeba hromadný a pohodlný upload obrázků, jejich přizpůsobení na požadované velikosti v rámci designu, umožňuje správu kontaktních formulářů a mnohé další funkce. Pomocí tzv. pluginů lze systém kdykoliv nadstavit o nové požadované funkce, které by trvalo naprogramovat i stovky hodin.
  • Implementace kompletního obsahu.
  • Základní SEO on-page optimalizace. Optimalizace on-page faktorů podle zaměření stránek a analýzy klíčových slov.
  • Odlaďování, testování. Po dokončení programování následuje odlaďování webu. Stránky se testují, validují, kontroluje se rychlost webu, funkčnost uživatelského rozhraní…
  • Spuštění na cílové doméně a webhostingu. A jsme u konce. Web, který se vytvářel i několik měsíců, je možné brzy spustit. Zpravidla těsně před spuštěním běží na testovacím webhostingu, takže zákazník se může průběžně dívat, jak práce pokračuje a jestli je všechno podle jeho představ. Nastává pak jedna ze závěrečných fází, do které patří registrace domény u kvalitních webhostingových společností. Soubory se přes FTP klienta nahrají na cílovou doménu, vytvoří se potřebné databáze a web je hotov!
  • Po spuštění: nasazení statistiky návštěvnosti Google Analytics, napojení do Search Console, registrace do Google Moje firma, firmy.cz, entitní SEO a další… Po spuštění je možná i pokročilá optimalizace off-page faktorů, budování zpětných odkazů apod.

Různé typy webů a webových aplikací

Postup tvorby webu a jeho cena se však může lišit nejen u každého webdesignera, ale hlavně podle toho, jaké mají stránky účel, rozsah, cíle. Weby se nejčastěji dělí do následujících kategorií:

  • Statické prezentace – menší projekty, informativní weby o malém rozsahu, kde není administrace a požadavek na snadnou uživatelskou úpravu webu.
    • Kompletní vytvoření originálního grafického návrhu a kódování základní šablony. Tvorba podstránek a doplnění dodaného textu, obrázků, tabulek.
  • Dynamické prezentace – složitější weby s redakčním systémem (nebo bez něj, naprogramované zcela na míru) umožňující psaní článků, novinek, zakládání uživatelských účtů, diskuzí…
    • Kompletní vytvoření originálního grafického návrhu, kódování a programovaní v PHP a MYSQL (postup totožný se statickou prezentací, pouze vytvoření některých dynamických prvků – psaní článků přes webové rozhraní, psaní novinek, atd.) Implementace WordPressu probíhá tak, že se do předtím vytvořené statické prezentace „napojí“ redakční systém (instalace systému, instalace pluginů, „rozpohybování“ celého webu). Po tomto kroku je zákazník schopen měnit na webu veškeré texty, může přidávat obrázky, přidávat produkty, …
  • E-shopy – jednoduchá i složitější e-shopová řešení na míru nebo k pronájmu.
    • Tvorba e-shopu (grafický návrh, kódování + implementace do e-shopových řešeních – Prestashop, Zencart, WooCommerce)
    • Případně využití platforem k pronájmu (Shoptet)

Cena webů

Cena webové prezentace se liší od jednoho projektu k druhému projektu a nelze určit jednotnou sumu pro všechny weby. Každý projekt si žádá něco jiného, obsahuje složitější funkce. Každé stránky jsou svým způsobem originální a žádný originál nemůže být tedy stejný ani v ceně. Konečná cena se liší rozsáhlostí webových prezentací, podle počtů stránek, grafiky, použití PHP skriptů a mnoha dalších faktorů.

Pokud chcete mít ze svého webu opravdu silných marketingový nástroj, je nutné investovat do internetového marketingu. Důležitá je i SEO optimalizace. Potenciální zákazník k vám potřebuje mít lehkou cestu.

Potřebujete vytvořit web? Rád vám pomohu.

Jako nezávislý webdesigner se zabývám kromě jiného i tvorbou internetových stránek pro klienty z celé České republiky. Pro tvorbu webu zajišťuji vše potřebné. Při tvorbě originálního grafického návrhu vycházím vstříc přání zákazníků, a celý web navrhuji tak, aby s výsledným optimálním řešením byl spokojený klient, ale i budoucí návštěvník webu, potenciální zákazník.

Nabízím tyto služby:

Zadáváte poptávku a nechcete udělat chybu?

Jsem tu pro vás! S jakýmkoliv dotazem se na mě neváhejte obrátit přes kontaktní formulář, můžeme si domluvit konzultaci, na níž vám vše rád vysvětlím a případně rovnou doporučím vhodné dodavatele. Chcete web, vizitky, potřebujete novou firemní vizuální identitu?

Vynasnažím se, abyste díky mé konzultaci:

  • ušetřili čas i peníze
  • měli jasno ohledně kvalitního webdesignu a funkční online propagaci